Przejdź do treści

3 kwietnia 2025 r. w Diecezjalnym Centrum Kultury w Zamku Bierzgłowskim odbyła się konferencja naukowa „Spektrum możliwości – Uczeń z ASD”, poświęcona tematyce spektrum autyzmu (ASD). Było to kolejne przedsięwzięcie zorganizowane w ramach projektu “Wspólnie dla Różnorodności” jako działanie zgodne z założeniami Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023 – 2030. Organizatorami konferencji było Starostwo Powiatowe w Toruniu oraz Gmina Łubianka, natomiast nasza szkoła – wraz z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Chełmży, Zespołem Szkół im. Unii Europejskiej w Chełmży i Fundacji Pomocy Osobom Autystycznym AUTYZM POLSKA – była jej partnerem.

To szczególne wydarzenie poświęcone było zagadnieniu neuroróżnorodności – tematyce, która nabiera coraz większego znaczenia w obszarze edukacji oraz wsparcia psychicznego, społecznego i zawodowego. Uczestnicy konferencji skupili się na zrozumieniu zróżnicowanych sposobów funkcjonowania oraz na poszukiwaniu skutecznych metod wspierania osób z ASD. Wydarzenie było również okazją do rozmów dotyczących tworzenia środowisk odpowiadających na ich indywidualne potrzeby.  ​

Konferencja składała się z dwóch części. W pierwszej części eksperci wygłosili wykłady poruszające następujące zagadnienia: wyzwania i strategie wspierające przetwarzanie sensoryczne u osób z ASD (pani dr Anna Grygoruk z Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu), funkcjonowanie ucznia ze spektrum autyzmu w szkole masowej (pani Ewa Żmich z Centrum Terapii EGEO w Bydgoszczy),  rola społeczeństwa i edukacji w budowaniu lepszego świata dla osób z ASD (pani Małgorzata Mendelewska, prezes Fundacji Pomocy Osobom Autystycznym AUTYZM POLSKA) oraz dostosowane miejsca pracy dla osób ze spektrum autyzmu (ks. Marek Borzyszkowski, prezesa Fundacji Dziedzictwa Kulturowego „Nostra Cultura”). Druga część konferencji została poświęcona prezentacji dobrych praktyk w powiecie toruńskim, w tym przedstawieniu modelowego projektu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez JST na przykładzie Gminy Łubianka, efektywności nauki języka angielskiego uczniów z ASD na przykładzie praktyk ZS im. UE w Chełmży oraz prezentacji sposobów identyfikowania symptomów ASD w przedszkolu ogólnodostępnym.​

Motto tego wydarzenia stanowiły słowa Daniela Tammeta: „Świat otwarty na potrzeby i perspektywę osób w spektrum autyzmu będzie lepszy dla wszystkich, a sam autyzm jest stałym elementem historii ludzkości.” Daniel Tammet to brytyjski prozaik, eseista w  spektrum autyzmu, obdarzony ponadprzeciętnymi umiejętnościami arytmetycznymi i językowymi. W swoich książkach opisuje, jak jego zdolność do widzenia liczb w kolorach i kształtach pozwala mu na unikalne postrzeganie rzeczywistości. Doświadczenia Tammeta potwierdzają, że autyzm nie jest czymś, co należy postrzegać jako ograniczenie, lecz jako naturalną część ludzkiej różnorodności i historii, wzbogacającą nasze społeczeństwo o nowe perspektywy i sposoby myślenia.

18 kwietnia 2025

Przejdź do treści